sobota, 19 września 2015

Zbadaj swoje geny





Witaj Piękna Kobieto, dzisiaj będzie mniej przemyśleń, trochę więcej faktów. Jak się pewnie domyślasz głównym bohaterem tego wpisu będzie rak, a właściwie jedna z przyczyn jego powstawania czyli mutacja genu. Dlaczego akurat to, a bo się tak złożyło,że mój pasażer na gapę to właśnie wynik takiej mutacji. Od razu też wyjaśnię, nie jestem lekarzem,   z medycyną mam tyle wspólnego co wysiedziałam na szpitalnych korytarzach i w gabinetach. Przez ostatnie pół roku nadrobiłam w tej kwestii dosyć sporo. Rzeczy o których będę pisać to informacje, które mi udało się pozyskać od lekarza. Dlaczego, ponieważ kiedy rozmawiam z kimkolwiek w tym temacie to słyszę od większości z was drogie panie ” Tak , muszę to sprawdzić…” „ No, już od dawna mam zaplanowane iść do lekarza…” itp.

Mnie to też dotyczy, tak mnie . Po pierwsze dlatego, że już mam nowotwór, a po drugie, że mam też świadomość tego, że olałam pewne tematy, sygnały. Po trzecie,  zawsze uważałam się za osobę światłą , badającą się okresowo i takie tam ….a jednak .

Osobiście wcześniej nigdy nie spotkałam się z lekarzem pierwszego kontaktu , który w jakikolwiek sposób proponuje profilaktykę .Dlatego ten wpis

Do rzeczy, przyczyn powstawania nowotworów u Kobiet jest kilka , pewnie kilka z nich jeszcze zupełnie niejasne. Jedną z nich jest mutacja genów BRCA 1 to taki gen , który koduje białko biorące udział w procesie naprawy DNA – rozumiecie ? Ja nie bardzo :) , ale chyba nie muszę . Ważne, że mutacje w tym genie odpowiadają za dziedziczną predyspozycję do raka piersi , jajnika, trzustki .

U Kobiet z rakiem piersi ta mutacja występuje w 1 na 1000 przypadków (czuję się zaszczycona, ale nie trzeba było aż tak mnie wyróżniać) i teraz krótko  Kobieto w trzech punktach
 

1.    KTO POWINIEN SIĘ PRZEBADAĆ



·        # Kobiety  pow.  25 roku życia u których w rodzinie najbliższej (rodzice, dziadkowie, rodzeństwo rodziców, rodzeństwo twoje) stwierdzono NAWET JEDEN  przypadek  raka piersi lub jajnika !

·       #  Kobiety które w rodzinie miały przypadki nowotworów złośliwych !

·        # Kobiety które stosują lub stosowały antykoncepcję hormonalną !

·       #  Kobiety, które mają jakiekolwiek zmiany w piersiach !

To jest gen dziedziczny, możesz go dostać w spadku bezpośrednio po mamie, albo po tacie ,który może być tylko nosicielem (nie miej o to pretensji do rodziców, to nie ich wina :) )

2.     GDZIE I JAK  MOŻNA ZROBIĆ BADANIE

Ja polecam poradnie genetyczne www.genetyka.com ,które są przy każdym szpitalu onkologicznym w kraju. Tak czas oczekiwania jest dosyć długi ale warto. Nie trzeba mieć skierowania, to lekarz genetyk określi czy kwalifikujesz się do bezpłatnego badania na podstawie historii chorób w Twojej rodzinie. Przygotuj się ,że będziesz musiała wypełnić ankietę z wszystkimi przypadkami raka w najbliższej rodzinie + daty zachorowania i śmierci. Powiem Ci, że ja dowiedziałam się dopiero wtedy, że moja ciotka miała raka jajnika a ja byłam przekonana, że to był rak jelita . Że moja babcia miała raka macicy …tak jakoś wcześniej nie interesowałam się tym , a jednak.

Możesz też zrobić badanie w  każdym laboratorium , koszt ok. 400 zł . Warto wcześniej skonsultować to z lekarzem, żeby nie błądzić po omacku

3.     DLACZEGO ?

Ponieważ kiedy wiesz, że jesteś w grupie podwyższonego ryzyka możesz poprzez profilaktykę skuteczniej dbać o siebie. Czy wiesz np. , że kobiety z takim ryzykiem nie powinny stosować antykoncepcji hormonalnej . Czasami profilaktyka jest dużo bardziej drastyczna niż zwykłe badania. Profilaktyczne amputacje piersi, usunięcia jajników , macicy ,jelita czy tarczycy to zabiegi zabezpieczające Twoją przyszłość. Decydujesz oczywiście sama , nikt Cię nie ma prawa do tego zmusić . Ja już podjęłam decyzję , do mnie przemawiają fakty.

Mutacja genu BRCA 1 to 40-80% szans zachorowania na raka piersi (niestety sprawdziło się) 10-40% szans na zachorowania raka jajnika (usunę bo nie mam ochoty sprawdzać statystyk).

Nosiciele genu  np odpowiedzialnego za raka  rdzeniastego tarczycy niemal w 100 % zapadają na tą przypadłość, a można go usunąć.

I ostatni powód dlaczego …. jako kobieta, matka, żona , kochanka na pewno kojarzysz takie sytuacje kiedy musisz zostawić bliskich na dłużej , organizujesz im co się da . Opiekę  babci , jedzenie na zapas , ubranka wyprasowanie i przygotowane na każdy dzień bo  wydaje się nam ,że tatuś „ nie da rady” . A co z uśmiechem, pocałunkiem, przytulaskiem, dobrym słowem …. tego nie da się zamrozić i zostawić na potem w lodówce . To jest potrzebne Twoim bliskim tu i teraz . PAMIĘTAJ O TYM !!!!! 
 Badaj się , jeżeli masz jakieś doświadczenia podziel się ze mną w komentarzu  , udostępnij proszę ten wpis , chcę żeby dotarł do jak największej ilości Kobiet . 
Po prostu Kobieta  
Iwona Bednarek Trener 

6 komentarzy:

  1. Pierwsza kwestia, gratuluję takiego wpisu, to odwaga przełamywać takie tematy :) druga sprawa...ja mam bardzo nieprzyjemne wspomnienia związane z badaniami genetycznymi... próbowałam zrobić je w Łodzi, po tym jak pół mojej rodziny zmarło na raka, a ja w wieku 21 lat byłam po dwóch operacjach usunięcia guzów z piersi... zaprosili moją Mamę, Siostrę oraz mnie na takie badanie, po czym pobrali krew Mamie, a nas nawet nie wpuścili do gabinetu... i to by było na tyle w kwestii badania... zapisałam się również do programu genetycznego, ale na wyniki trzeba był czekać ponad pół roku, oczywiście program bezpłatny, ale wyników do ręki nie dostałam, bo mogłam je uzyskać tylko wtedy, kiedy skonsultowałabym je na prywatnej wizycie u lekarza... lekarz który robi mi usg, u którego jestem co roku, polecił mi Nucleagenę, szybka sprawa, koszt około 400 zł, ale pewność większa... no i spokój... takie badania to coś ważnego, fajnie że poruszyła Pani ten temat i to z takim humorem... :) życzę zdrowia! Mam nadzieję, że wszystko ułoży się po Pani myśli... trzymam za Panią kciuki, mocno!

    OdpowiedzUsuń
  2. Trzymam kciuki, Ja nie jestem mama, O to walczę z całych sił przesadzili mnie twoje usuwanie jajników... Ale rozumiem decyzję, ciężka decyzję walki o siebie... udostępniam, Trzymam kciuki wszystkiego dobrego

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzymam kciuki również .Dla mnie decyzja była prosta , usuwam przede wszystkim dlatego ze jestem mamą

      Usuń
  3. Właśnie mi przypomniałaś tym wpisem, że już dość długo czekam na takie badanie genetyczne. Zapisałam się właśnie profilaktycznie, bo w rodzinie był przypadek zachorowania ... Warto stawiać na profilaktykę, oj warto!

    OdpowiedzUsuń
  4. Zaintrygowałaś mnie wczoraj... wpisem na facebooku... na fundacji Rack;n;roll
    Dodaję do kręgów... lubię jak piszesz :) pozdrawiam ciepło.

    OdpowiedzUsuń
  5. Dziękuję , milo mi czytać takie słowa :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń